duminică, 24 noiembrie 2013

Anghinare de Ierusalim...Jerusalem Artichoke.

Am vazut de mult tuberculii acestei plante, cred ca si undeva la supermarket, dar nu mai stiu daca la noi sau peste mari si tari...Sau poate ii confund cu galangal...Important este ca atunci cand Mihaela mi-a oferit niste "napi" imediat ce i-am vazut am stiut ca e vorba de Anghinare de Ierusalim sau TopinamburCand am mers la Wikipedia am fost socata: este exact planta despre care stiam de la o matusa ca face napi, dar de pe net am aflat ca alta planta produce napi adevarati,  o brasicacee...
Asta e o poza de pe net.


Poza aste e din Wikipedia


Pozele acestea sunt din cartier. Adevaratii napi sunt intr-adevar brasicacee, Brassica rapa subsp. rapa, dupa cum se poate vedea si din poza de mai jos.
Deci, sa recapituam...am capatat niste "napi" (porcesti, cum am aflat dupa o intensa documentare) care de fapt sunt topinambur sau anghinare de Ierusalim (hmmm..doar se stie ca evreii nu consuma carne de porc, nu degeaba au contestat unii minunea cu turma de porci care s-a aruncat in mare cand Iisus a alungat dracii din ea) si ma gandeam ce sa fac cu ei.

Internetul mi-a oferit cateva idei...in primul rand ca nu e nevoie sa se curete de coaja (Jamie Oliver sustine insa ca se pot curata cu lingura) ci doar sa se frece ffff bine cu o perie, am una speciala in bucatarie... apoi ca nu trebuie prelucrati prea mult pentru ca se inmoaie f repede.

Pentru ca avem o multime de carasi maricei in congelator, adusi de sotul meu cand a fost recent intr-o expeditie de pescuit in Delta am decis sa ii fac placerea si sa ii prajesc tavaliti intai in malai fin, de tara, (but first i-am crestat marunt ca sa nu ne innecam cu oasele si i-am asezonat cu un mix condimente cumparat vrac de la Cora...am avut grija sa nu fie complet dezghetati) apoi am prajit si topinamburii. 

Am servit totul cu mamaliguta facuta de sotul meu din acelasi malai fin, capatat de la omul care are grija de casa Mamitei (sotul are putere sa mestece mamaliga pentru a iesi mai vartoasa, eu am cam avut de suferit la operatia de cancer) si mujdei de usturoi in care am adaugat un pic de sos de soia.


6 comentarii:

Ochiul babei spunea...

Si cum au fost napii? Sunt buni pentru diabetici, de aiai intreb.
Nu stiam ca Topinamburului i se zice si Anghinare de Ierusalim!

Viorica spunea...

Au fost excelenti, dar nu sunt napi...sau ma rog, sunt napi porcesti...alt gust, alta textura...Astia sunt neam cu floarea soarelui, cei "adevarati" sunt neam cu varza.

Anonim spunea...

eu credeam ca toti sunt din familia napilor. Mai sunt unii galbui si la forma asemanatoare cu cei cu alb si mov.

Tu i-ai copt simplu? cum sunt la gust? cu ce se aseamana?Ca eu am luat numai napi din aia, veritabili , cu mov ( si care credeam ca sutn din familia ridichilor )

Unknown spunea...

Ii zice anghinare de Ierusalim de acum de curand ,de cand cu internetul ,wikipedia si blogurile, de cand s-a tradus din engleza" Jerusalem artichoke".
In copilarie ii spunea nap si imi placeau cruzi.Apoi de cand cu revolutia si cu marfurile straine de sera nu s-au mai gasit.Nu cred ca erau prea populari la romani, care mananca doar cartofi si salata de rosii cu castraveti, cand vine vb de legume. In fine, nu generalizez...
Intradevar sunt buni pt diabetici dar si pt femei cu exces de estrogen( endometrioza), printre altele.

Unknown spunea...

Cat despre intamplarea biblica cu turma de porci din Carantania, sa stii ca evreii nu consumau carne intradevar insa romanii care se gaseau pe teritoriul lor,da!
Prin urmare turmele de porci erau destinate lor iar evreii cum sunt excelenti oameni de afaceri stiau cum sa faca bani din ocupatia asta.

Unknown spunea...

Am vrut sa spun turma de porci din tinutul Gadarei...scuze!