duminică, 28 aprilie 2024

Fermat's Cuisine

 Am dat cu totul întâmplător, pe Netflix, peste un serial japonez cu numai 10 episoade, ”Fermat's Cuisine”, al cărui titlu bineînțeles că m-a intrigat.

Ce matematician nu a auzit despre teorema care a încins creierele matematicienilor secole de-a-rândul încercând să o demonstreze? Asta a visat și unul din personajele principale ale serialului până când și-a dat seama că nu are nici o șansă și a întâlnit un Chef bucătar foarte deștept, care l-a convins să aplice matematica în bucătărie.

Eu, chimistă fiind și având ca materie preferată Chimia Organică, știind că totul e chimie și mai ales în bucătărie am urmărit cu gura căscată explicațiile șefului despre o reacție de care probabil au auzit cei care au urmat Facultatea de Chimie Alimentară, dar despre care eu nu aveam habar.

Am mers imediat la Google și m-am documentat. Decenii întregi am rumenit ceapă sau friptură folosind această reacție (diferită de caramelizare) aplicând sfaturile medicilor care spuneau că nu e bine să prăjim în ulei încins pentru a nu se forma acroleina cea dăunătoare.

Și la ce îți folosește că știi? poate vă întrebați. Dacă nu la altceva măcar la creșterea stimei de sine.

Și când mă gândesc că la baza serialului stă o manga, ”Fermat no Ryori” mă înclin în fața deșteptăciunii japonezilor.

Despre Reacția Maillard am citit, între altele, pe Wikipedia:


https://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

https://ro.wikipedia.org/wiki/Reac%C8%9Bie_Maillard.




Niciun comentariu: