vineri, 30 iunie 2023

Prezicătoarea.

O definiție dintr-un careu de cuvinte încrucișate: ”A făcut un circ ieftin” (nu, nu se referea la o anume senatoare din Parlamentul României)  = URSAR m-a plonjat direct în copilărie, când prin sat colindau ursari, spoitori, zlătari, lingurari sau ghicitoare (prezicătoare).

Mi-amintesc vag că Tatițu a chemat odată un ursar să ”îl calce” și s-a simțit foarte bine după masajul naturist.

Mi-amintesc și despre o zi în care Mamița s-a lăsat înduplecată de o ghicitoare și a poftit-o în curte să îi spună care va fi viitorul ei. Țiganca a învârtit niște bobi, a mormăit ceva și a început:

”Ai un necaz cu bărbatul dumitale. ” ”Am” (tatăl meu avea niște probleme legate de serviciu) ”o să-ți gâcesc cum îl cheamă pe bărbatul matale: Ion”  ”Nu” ”Vasile” ”Nu” ”Gheorghe” ”Nu” ”Ștefan” ”Nu” (Pe tatăl meu îl chema Radu) ”N-are nume creștinesc” ”N-are” (dar nu i-a spus ce nume are)

”A plecat cu una grasă, înaltă și cu curu mare” (mama mea era mică de statură și slăbuță) ”Dar stai liniștită că se întoarce la tine. Când o să vină să mă cauți în Andrășești și să vii cu un cadou mare și bogat”

Nu mai știu ce i-a mai zis dar știu că după ce a plecat am râs de nu ne mai puteam opri. 

A avut dreptate țiganca, problemele s-au rezolvat dar cred că dacă mai trăiește, ea așteaptă și acum cadoul cel mare și bogat.

Am ”recoltat” de pe net niște imagini cu tablouri având ca temă ”Gypsy Fortune-Teller” adică prezicătoare țigancă.

A Couple in an Interior With a Gypsy Fortune-Teller by Jacob-Duck
A FortuneTeller at Venice by Pietro Longhi
Danet And The Strolling Fortune-Teller-1859 by John Scott Cavell
David Teniers II - Paisaje Con Gitanos-1641-1645
Fortune Teller by Caravaggio
FortuneTteller by Albert Anker
Gipsy Fortune-Teller by Taras Shevchenko
Horsemen Resting Among Classical Ruins with a Fortune-Teller by Paolo Monaldi
Landscape With Gypsy Fortune-Tellers by Hendrik Avercamp
The Fortune Teller by Edward Villiers Rippingille
The Fortune Teller by Francois-Joseph-Navez
The Fortune Teller by John Lane Lomas (c.1816–1894)
The Fortune Teller-Georges de la Tour
The Fortune- Teller-1878 by Adrien Moreau
The Fortune-Teller by Bartolomeo Manfredi
The Fortune-Teller-1785 by Jacques Sablet
The Fortune-Tellier by Julio Romero deTorres
The Gypsy Fortune Teller  by British artist George Goodwin Kilburne (1839 - 1924)
The Gypsy Fortune-Teller by Paul Sandby
Tthe Fortune-Teller by Oreste Cortazzo
Ttheodor Leopold Weller-Gypsy Fortune-telling
Two Horsemen at a Gypsy Encampment-Philips Wouwerman





Niciun comentariu: