marți, 19 iulie 2016

Judecata lui Solomon...Cercul de cretă caucazian.

În acest post mă folosesc de o postare a bunului meu prueten coreean David Woogong  Jung. Postarea constă într-un fragment din Biblie scris în coreeană și ilustrat cu tabloul lui Nicholas Poussin ”Judecata lui Solomon”...
Povestea asta mi se pare una dintre cele mai dramatice din Biblie...și sunt multe drame descrise în Cartea Sfântă...

1 Regi 3:16-28)

16 Atunci au venit două femei la împarat si s-au înfățisat înaintea lui.

17 Una din femei a zis: „Rogu-mă, domnul meu, eu și femeia aceasta locuiam în aceeasi casă, si am născut lângă ea în casă.

18 Dupa trei zile, femeia aceasta a născut si ea. Locuiam împreună, niciun străin nu era cu noi în casă. Nu eram decât noi amândouă.

19 Peste noapte, fiul acestei femei a murit, pentru că se culcase peste el.

20 Ea s-a sculat pe la mijlocul nopții, a luat pe fiul meu de lânga mine, pe când dormea roaba ta, si l-a culcat la sânul ei: iar pe fiul ei, care murise, l-a culcat la sânul meu.

21 Dimineața, m-am sculat sa dau țâță copilului; și iată că era mort. M-am uitat cu luare aminte la el dimineața; și iată ca nu era fiul meu, pe care-l născusem.”

22 Cealaltă femeie a zis: „Ba nu; fiul meu este cel viu, iar fiul tău cel mort.” Dar cea dintâi a răspuns: „Ba nicidecum! Fiul tău este cel mort, iar fiul meu este cel viu.” Asa au vorbit ele înaintea împăratului.

23 Împaratul a zis: „Una zice: „Fiul meu este cel viu, iar fiul tau este cel mort.” Si cealalta zice: „Ba nicidecum! Fiul tau este cel mort, iar fiul meu este cel viu.”

24 Apoi a adăugat: „Aduceți-mi o sabie.” Au adus o sabie înaintea împaratului.

25 Si împaratul a zis: „Tăiați în două copilul cel viu si dati o jumătate uneia si o jumătate celeilalte.”

26 Atunci femeia al carei copil era viu a simtit ca i se rupe inima pentru copil si a zis împaratului: „Ah! domnul meu, dă-i mai bine ei copilul cel viu si nu-l omorî!” Dar cealaltă a zis: „Să nu fie nici al meu, nici al tau; tăiați-l!”

27 Si împaratul, luând cuvântul, a zis: „Dați celei dintâi copilul cel viu si nu-l omorâți. Ea este mama lui.”

Solomon este considerat cel mai înțelept om din acea perioadă. El găsește soluția cea mai ingenioasă pentru a afla care este mama adevarată a copilului.

Berthold Brecht s-a inspirat din această poveste pentru piesa lui de teatru ”Cercul de cretă caucazian”
Acolo o femeie de rang înalt a fugit în timpul unei situații periculoase pentru viața ei (cred că era o revoltă împotriva tatălui copilului, sau poate o lovitură de stat, nu-mi mai aduc bine aminte) și copilul a rămas în grija servitoarei care a trecut prin o mulțime de necazuri, unele provocate chiar de faptul că acel copil era de neam mare.

După câțiva ani mama naturală a găsit copilul și l-a cerut înapoi dar mama adoptivă nu a vrut să-l dea. Atunci judecătorul a cerut să se facă pe podea un cerc cu creta și a cerut să fie pus copilul în centru iar fiecare mamă să îl apuce de căte un braț până cănd copilul va fi tras în partea ei. Mama naturală l-a apucat de braț dar cea adoptivă și-a dat seama că așa vor omorî copilul și a refuzat să facă acest lucru. Bineînțeles că judecătorul i-a dat ei copilul.
 
 Judecata lui Solomon de Nicholas Poussin.

Niciun comentariu: